assorted color wooden house on mountain

Traduzzione estratti scelti: U mondu d’eri : Ricordi d’un europeu – Stefan Zweig

Ritornu in Austria

A prumessa sacra fatta à milioni d’omi, chì sta guerra seria l’ultima è l’unica chì puderia ancu permette à i suldati dighjà mezu delusi, mezu stanchi è dispirati di mubilizà e so ultime forze, sta prumessa hè stata sacrificata cinicamente à l’interessi di i pruduttori di munizioni è a passione per u ghjocu di i pulitichi, chì anu sappiutu triunfà nantu à a dumanda sàvia è umana di Wilson salvendu e so tattiche murtali di negozii sicreti è di neguziazioni darretu à porte chjose. Per tantu ch’aviamu l’ochji aperti, u mondu sapia ch’ellu era statu ingannatu. Ingannate e mamme chì avianu sacrificatu i so figlioli, ingannati i suldati chì vultavanu à i mendicanti, ingannati tutti quelli chì avianu sottoscrittu à u prestitu di guerra per via di u patriottisimu, ingannatu à qualchissia avia fidatu di e prumesse di u Statu, ingannati tutti noi chì aviamu sunniatu di un mondu novu , di un ordine megliu, è chì avà ùn vedia chè u vechju ghjocu, in u quale era a nostra esistenza, a nostra felicità, u nostru tempu è i nostri beni sò stati aduprati cum’è scummessa, sò stati ripresi da i stessi o da novi avventurieri.

Cumu pudemu esse surpresi chì una ghjovana generazione sana lanciessi un sguardu amaru è disprezzativu à i so babbi, chì eranu stati prima arrubati di vittoria è dopu di pace? Ùn era capiscitoghju chì tutte e forme di rispettu anu sparitu in a ghjovana generazione? Un ghjovanu sanu ùn cridia più nè i genitori, nè i pulitichi nè i prufessori; ogni decretu, ogni pruclamazione di u Statu era letta cun un ochju criticu. Di colpu, a generazione di u dopuguerra hè stata brutalmente emancipata da tuttu ciò chì avia vintu finu à tandu è hà giratu u spinu à qualsiasi tradizione, hà decisu di piglià u so destinu in manu, alluntanendu si da i vechji addictivi di u passatu è saltendu in un mumentu in l’avvene. Era un mondu assulutamente novu, un ordine assulutamente diversu chì duvia principià cun ella; è di sicuru hà cuminciatu cù un eccessu furiosu. Qualchissia o tuttu ciò chì ùn era micca u listessu era cunsideratu obsoletu. Invece, di parte cum’è prima cù i so genitori, avemu vistu zitelli d’ondeci anni, dodici anni urganizati in gruppi d’uccelli volubili, avendu ricevutu un’educazione sessuale esaustiva, attraversendu u paese è ancu andà finu à l’Italia o u Mare di u Nordu. In e scole, s’hè creatu, secondu u mudellu russu, cunsiglii d’elevi chì surveglianu i prufessori, u “prugramma” hè statu abulitu, perchè i zitelli ùn avianu micca è ùn vulianu amparà ciò chì li piacia.

Ci simu rivultatu contr’à qualsiasi forma stabilita per u piacè puru di a rivolta, ancu contru à a vuluntà di a natura, contr’à l’eterna pularità di i sessi. E zitelle taglionu i capelli, è cusì corti chì cù a so acconciatura “ghjuvanotta” ùn pudiamu più distingue li da veri masci, i ghjovani, per contu soiu, avianu a barba rasata per parè più femminili, l’omosessualità è u lesbianisimu diventonu a grande moda, micca per una inclinazione intima ma in prutesta contr’à e forme tradiziunali, ghjuridiche, nurmali di l’amore. Ogni modu di spressione di l’esistenza hà pruvatu à ghjucà a carta di l’estremisimu è di a rivoluzione, arte cum’è qualsiasi altru naturalmente. U novu quadru dichjarava obsoletu tuttu ciò chì Rembrandt, Holbein è Velasquez avianu creatu è s’imbarcavanu à i più pazzii esperimenti cubisti è surrealisti. In ogni locu, l’intelligibilità, a meludia in musica, a somiglianza in u ritrattu, a chjarezza in a lingua sò state pruibite. L’articuli “u” “a” “i” sò stati cancellati, a custruzzione di e frase hè stata annullata, a ghjente s’hè messa à scrive in stile “bruscu” è “allettante”, in stile telegraficu, cù interiezioni in ebullizione è in più di qualsiasi letteratura chì ùn era micca militante, vene à dì quellu chì ùn hà micca custruitu una teuria pulitica, hè finita à a spazzatura. A musica hà cercatu ostinatu un tonu novu è suddividendu e misure, l’architettura hà giratu e case da l’internu versu l’esternu, in a danza u valsu hè sparitu in favore di figure cubane è negroidi, a moda, chì hà accentuatu forte a nudità, hà inventatu incessantemente a nova assurdità, in teatru avemu ghjucatu Hamlet in fracassu è avemu sperimentatu cù una dramaturgia splusiva. In tutti i duminii, hà principiatu un’epica di sperimentazione furibonda, chì vulia superà cù un solu saltu di focu tuttu ciò chì era statu, tuttu ciò chì era statu creatu; u più chjucu era qualcunu, menu avia amparatu, megliu era accoltu perchè ùn era micca attaccatu à alcuna tradizione – infine a vendetta di a ghjuventù hè stata scatenata triunfantamente contr’à u mondu di i nostri genitori.

Ma à mezu à stu carnavale freneticu, nunda m’hà offertu un spettaculu più tragicomicu ch’è di vede tanti intellettuali di a vechja generazione pigliatu da una paura di panicu à l’idea di esse “sopravalutati” è ghjudicati obsoleti, di cumpensà cum’è falsi salvatichi cù a rabbia di l’addisperu è di pruvà à seguità discretamente l’errori i più evidenti cù un passu pesante è zoppu. Bravi prufessori di l’accademia cù barbe grisgianti cuprianu e so vechje “nature morte“, chì eranu diventate invendevule, cù cubi simbulichi, perchè i ghjovani cunservatori (i ghjovani eranu oramai guardati in ogni locu o, megliu sempre, i più ghjovani) videndu e camere. Tutti l’altri dipinti, ghjudicenduli troppu “classicizanti”, è avianu scrittu decennii durante un tedescu educatu è chjaru, ubbidientemente tagliatu e so frasi è rimette in attivismu, cunsiglieri prussiani custeri anu datu lezioni nantu à Karl Marx, i vechji ballerini di l’opera imperiale ballavanu trè quarti nudu, cuntorsionatu à l’Appassionata di Beethoven è La nuit Transfigurée di Schönberg. L’antichi persi currianu in ogni locu dopu à l’ultime mode; di colpu, ùn aviamu più nisuna ambizione altru chè d’esse “ghjovani” è d’inventà subitu, dopu à quella chì, solu eri, era attuale, una tendenza ancu più attuale, ancu più radicale, mai vista prima.

Quest’era era una era arrabiata, anarchica, imprubabile di quessi anni quandu, quandu u valore di u soldu fallava ; tutti l’altri valori in Austria è in Alimagna anu cuminciatu à sciddicà! Un’epica di estasi entusiasta è di mistificazione sfrenata, un mischju unicu d’impazienza è di fanatismu. Tuttu ciò chì era stravagante è impussibile da verificà cunuscia un’età d’oru: teusufia, occultisimu, spiritualismu, grafulugia, yoga indù è misticisimu paracelsianu. Tuttu ciò chì prumesse stati di una intensità estrema chì superava ciò chì aviamu cunnisciutu finu à tandu, ogni tipu di narcutichi, murfina, cocaina è eruina, anu trovu subitu a ghjente, in i drammi d’incestu è parricidiu, in a pulitica cummunismu è u fascismu eranu i sughjetti estremi richiesti à l’esclusione di l’altri; da l’altra parte, tutte e forme di nurmalità è di muderazione sò state pruibite. Ma ùn vogliu micca esse privatu di st’epica cautica, nè in a mo vita nè in u sviluppu di l’arte. In un primu impulsu orgasticu, caratteristicu di l’iniziu tumultuosu di qualsiasi rivuluzione spirituale, purificò l’aria sbarrazzendula di ciò chì a tradizione avia suffucatu, alleviava e tensioni accumulate da parechji anni, è i so audaci esperimenti lascianu tuttavia impulsi fruttuosi. Ùn importa micca quantu eramu scuncertati da tante esagerazioni, ùn avemu micca sentitu u dirittu di culpalli è di licenzialli cun disprezzu perchè in u fondu di sta nova ghjuventù circava di riparà – ancu s’ellu era troppu impetuosu, troppu impaziente – ciò chì a nostra generazione avia trascuratamente trascuratatu, stendu luntanu. In u fondu, ciò chì i so istinti li dicianu era currettu: u dopuguerra ùn duverebbe micca esse cum’è a preguerra, è un novu tempu, un mondu megliu – ùn era ancu què? Chì vuliamu noi anziani, prima di a guerra è per a guerra. Hè vera chì ancu dopu à a guerra aviamu dimustratu una volta di più a nostra incapacità à oppone ci una urganizazione supranaziunale contr’à a periculosa risturazione pulitica mundiale. (…)

Avemu avutu torna una volta fiascatu in a nostra lotta per a libertà di u spiritu per amore eccessivu per a nostra propria libertà è a nostra propria indipendenza.

Ci era solu una cosa da fà: stà zittu è ritirà si per travaglià nantu à u vostru travagliu persunale. À l’ochji di l’espressiunisti è – se possu dì la manera – di l’eccessiunisti, i mo trenta sei anni m’anu digià calatu à a vechja generazione, quella chì, in realtà, era dighjà morta, perchè aghju rifiutatu di scimialli. I mo travaglii precedenti ùn mi piacenu più è ùn aghju avutu alcun libru rializatu da u mo periodu “esteticu”. Facia un novu principiu, aspittendu chì l’onda impaziente di tutti questi “ismi” abbandunessi, è chì a mancanza d’ambizione persunale chì mi caratterizessi era un aiutu benvenutu per vultà nantu à mè stessu. Aghju cuminciatu a grande seria di i Custruttori di u mondu, precisamente per esse sicuru chì mi teneria occupata per parechji anni, aghju scrittu nuvelle cume Amok è Lettera di una donna scunnisciuta in tutta serenità, luntanu da qualsiasi attivismu. U paese intornu à mè, u mondu intornu à mè, essendu gradualmente rimessu in ordine, ùn mi era più permessu d’esità; u tempu era passatu quandu aghju pussutu lusingà mi cù l’illusione chì tuttu ciò ch’e aghju principiatu era solu pruvisoriu. Sò ghjuntu à mezu à a vita, era finita l’età di e simplici prumesse; avà si trattava di tene quelle prumesse, di dimustrassi o di rinuncià per u sempre.

Lasciate un cummentu ?

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.